#blogg100 ”Du har ju inte tid för en man i ditt liv”

Det har jag hört nu i ca 9 år så fort jag berättar om ett nytt projekt. Nu även som arbetslös så ger jag samma intryck verkar det som fast de flesta av mina kvällar spenderas i lugn och ro i min egen soffa framför en kopp te och min laptop eller nån serie.

Jag lever alltid med en känsla av att jag borde göra mer, se mer, uppleva mer, kunna mer, vara med på mer saker. Och ändå har jag massor med slötid när jag kollar serier, målar naglarna, bloggar, läser, spelar Soda Crush (utan att köpa en enda sak för det är fusk) och umgås med döttrarna.

Så vad gör jag nu då som innebär att jag inte har tid för en man. Så här ser mitt liv ut just nu:

Prioritera tid med döttrarna och nu ser vi på Pretty little liers och Guds tre flickor som jag längtat efter att se tillsammans med döttrarna i evigheter! Så nu prioriterar jag det och annat vi kan hitta på
Söka jobb
Blogga ett inlägg per dag i #blogg100 utmaningen
Posta ett motivationsinlägg i #motivationtill100 utmaningen av @hjarnlyftet
Jobba som timvikarie på Alsike skolan vid behov, ofta lågstadiet med alla sköna ungar:)
Vara scoutledare varje måndagkväll
Söka mer jobb
Jobba med hyresrättsfrågor i vår lokala Hyresgästgrupp för Södergatan Nord
Vara aktiv på LinkedIn i grupper, både den jag är administratör i och andra som debatterar intressanta frågor
Skriva Pulse inlägg på LinkedIn med jämna mellanrum
Hjälpa vänner och kollegor med att skriva CV eller brev när de behöver hjälp, helt gratis
Coacha, söker just nu nya klienter
Söka jobb igen
Rapportera måsten till arbetsförmedlingen som inte tycker jag är helt arbetslös för jag jobbar per timme ibland
Hålla kontakt med Trygghetsrådet vid behov
Prata med vänner som bara vill surra eller behöver en axel att luta sig mot
Vara volontär för Ung Cancer på deras pärldagar några söndagar under våren
Starta upp min egen hemsida och det går trögt
Skriva en positiv bok om uppsägningar och planera en skönlitterär roman
Träna styrketräning och löpning
Sola för våren är här!
Söka jobb
Boka PartyLite visningar som också går lite trögt
Läsa böcker och dricka kaffe
Planera för medeltidsdagar i Skokloster i slutet av juli, välkomna:)
Driva instagramkontot @enbraborjan för att motivera andra jobbsökande
Suppleant i Förhandlingsdelegationen Sigtuna
Göra om möbler för det är roligt och jag kan
Gå promenader
Bara vara tyst och tänka, det lägger jag lång tid på. Reflektion
Besöka second hand butiker eller loppisar. Jag är en definitiv vintage älskare!

Listan är helt utan ordning och utan tidsangivelser men mycket tar kort tid och är få dagar. Skriva ett blogginlägg på 600 ord tar max 30 minuter om jag har god inspiration. Jag skriver 300 nedslag per minut så det tar faktiskt inte så lång tid, ja det går att mäta. Mina arbeten är extra och alltså inte varje dag eller hela dagar. Har jag tur så landar jag ännu ett extra jobb inom de närmaste dagarna vilket känns asgrymt!!! Planen är ju att slippa a-kassa för det känns inte som en hållbar eller utvecklande inkomst alls. Varför ska jag rulla tummarna när jag kan tjäna pengar och lära mig nya saker istället?

Till detta så har jag framtida planer som jag håller på att rulla igång för att få en mer hållbar framtid och planera för vad jag ska göra när döttrarna flyttar hemifrån. De är 10 resp 15 år så tiden rullar på och jag vill ha en sysselsättning som verkligen engagerar mig då inte bara ett kontorsjobb som tar slut och jag går hem till en soffa och 25 kattjävlar. Har inga katter idag, nej och tänker inte skaffa det heller.

Så vad gör alla andra kvinnor eftersom jag inte har tid? Avsätter de några timmar i veckan som kallas ”Tid för en ev man” så de är beredda på att det kan ske? Slutar de träna eller umgås med vänner för att ge den där ev mannen tid? Jobbar de bara 8 timmar om dagen och spenderar resten av tiden med att städa, shoppa kläder online och slöa i soffan?

Jag har ingen aning om vad det innebär att ha tid för en man eftersom jag anser att om jag skulle snubbla över en smart jävel med fördelaktigt utseende som intresserar mig så är han också intresserad av liknande saker. Till detta aktiva liv lägger jag mycket tid på att reflektera och fundera över livet självt, jag är filosof och skribent i grunden så jag begrundar mycket. Mycket av mina funderingar syns på bloggen. Att aldrig sätta sig ner och begrunda sitt liv är en förlust, det är mycket viktigt att känna in det jag gör och fundera över vad jag ska göra härnäst. Många tror jag bara hoppar in i saker när jag väl gör något eller flera saker på en gång men tankarna har grott länge. Jag blev blodgivare först 15 år efter att jag kläckt tanken för jag vågade inte. Jag blev volontär först när jag blev arbetslös för jag ansåg att jag inte hade tid. Jag började skriva först nu på allvar då jag insåg att jag inte har något val, skriva är inte en passion för mig utan en drivkraft och ett måste. Det går inte att leva utan att skriva eller läsa.

I många år levde jag som sambo utan större engagemang än hus, barn, tvätt och annat trams. Jag höll på att bli galen för jag ville verkligen engagera mig i saker men det fanns aldrig tid kändes det som. Nu har jag prioriterat om och hinner med barn, tvätt, lägenhet och sånt ändå. Men jag njuter av mitt liv och alla saker jag får uppleva. Krasst sett är jag inte ens i närheten av lika engagerad som en fotbollsmorsa eller idrottsförälder, när är de hemma ens? Det här är mitt liv och jag tänker leva mitt liv som jag vill och som jag älskar att leva.

Kommentaren är därför obegriplig och ingen kan hittills förklara varför de får det intrycket av mig. Jag är aktiv och jag älskar att träffa folk och nya miljöer. Min Bucket List innehåller att ha så många olika jobb som möjligt och så många upplevelser som möjligt vilket jag inte är på lång väg i närheten av. Enligt min måttstock. Jag vill mer, se mer, uppleva mer, göra mer, njuta mer. Vara mer.

Ska det in en man i mitt liv så får det helt enkelt vara en engagerad man för jag är en engagerad kvinna. Och eftersom jag kan läsa ut 20 sidor på en dag eller kolla serier så finns det absolut tid i mitt liv för mer än bara hett engagemang. Men jag tänker inte lägga tiden på nätdejting eller krogen för det tror jag inte ens på, jag har ett helt liv att upptäcka och tänker inte lägga tiden på att shoppa en man. Han får fan ramla ner av sig själv nånstans och då ser jag över den saken då. Nu ska jag göra mitt liv underbart:)

(1162 ord, 30 min + en bild. Check)

Kommentera

