#blogg Det här med inverkan på sina barn…

Som alltid vid läggdags så ropar C efter mig för hon inte kan sova, törstig, måste berätta nåt, klia ryggen, ont på nåt osynligt sår, glömt fråga nåt, vill inte sova eller nåt annat obegripligt.

Så även ikväll…trodde jag.

Knallar in till C, lite små irriterad fast hon nyss lagt sig just för att jag är irriterad på att hon alltid, alltid, alltid måste ropa på mig 2-10 minuter efter att hon lagt sig.

Av synnerligen onödiga skäl som hon kunde nämnt innan jag gick ut efter läsningen.

Men inte ikväll. Hon får läsa lite it ”Kamratposten” innan hon ska släcka, håller upp tidningen och pekar ivrigt.

Titta! De har en intervju med Kristina Ohlsson, du vet ”Glasbarnen”! säger hon lyckligt.

– Vad bra! kommer jag på som smart svar fast jag är förvånad. De kanske har tips på fler böcker.

– Jaaaa, säger hon och återgår till tidningen.

Fortfarande förvånad men mycket lycklig stänger jag dörren, att verkligen njuta av böcker är en gåva och den har skänkts vidare till båda mina döttrar. Den yngsta läser allt i sin väg medan tonåringen är mer kräsen men när hon väl väljer en bok så är den blodigt trogen. Båda gillar även ljudböcker och är högst engagerade i samhällsfrågor.

Kanske har jag inte lärt mina döttrar att uppskatta bollsport men jag skänkt vidare en gåva som spränger fantasins gränser. Och det är jag förbannat stolt över! Barn måste få läsa mer, få tid att läsa mer och möjlighet att läsa mer. Oavsett om deras föräldrar kan och vill läsa eller inte.

P.S Jag är skyldig till att de får ”Kamratposten” med som var min favorittidning i samma ålder:D

Kommentera

