#blogg100 Leva med 2 obstinata döttrar är mycket smartare än att leva med 1 lat man

Funderade på det imorse när jag åter hittade kläder i tvättkorgen med prislappen kvar. Tror hon på allvar att jag tänker tvätta hennes oanvända kläder som hon inte orkar stoppa ner i lådan? Tydligen för det är ju inte första gången… De går i retur tillsammans med allt annat hon dräller överallt. Tonåringen alltså. När hon passerat lägenheten under en dag ligger hårnålar, hårsnoddar, lypsyl, tomma plastpåsar, hårborsten, sminkprylar och annat krafs lite varstans. Bara i de gemensamma utrymmena i lägenheten, i hennes rum ligger klädhögarna, handdukar som inte finner vägen tillbaka till badrummet, papper, påsar, mer hårnålar och sminksaker, drösvis med jag-vet-inte-vad-men-det-finns-mycket-av-det saker, Victoria Secrets påsar på parad fast hon absolut inte handlat alla själv utan fått till skänks. En enda röra alltså.

Den yngre dottern, som går med stormsteg mot tonåren, sprider mer saker omkring sig. Mobilen, plattan, kläder, böcker, små papper, filtar, gosedjur, tidningar, hörlurar och även i hennes rum ligger klädhögar och massa jag-vet-inte-vad-men-det-finns-mycket-av-det saker men lite mindre Victoria Secrets påsar och smink prylar.

För att inte tala om all disk som lämnas lite varstans ibland och alla skor i hallen.

Städar jag allt det här då? Nej för tusan, saker som inte är mina samlas ihop och lämnas på deras skrivbord eller i sängen (ensamma mamma style:)) för det får ta hand om det själva och jag tänker inte ha det drällandes på ytor där jag befinner mig. Diska och tvätta gör de faktiskt lite då och då, vi delar på det fast jag gör det mesta men de vet hur och det finns viktigare diskussioner än att hela tiden tjata om vardagssysslor som ändå blir avklarade. Jag tänker inte kräva mer av mina döttrar än jag kräver av mig själv.

Städar de sina rum? Jodå, lite då och då. Resonerar iskallt med att jag inte bor där och vill de bo i en röra så gör det. När de flyttar hemifrån så kommer den saken att reda upp sig själv precis som för mig och miljontals andra tonårsungar som lät högarna växa. Ett eget hem är en helt annan sak än ett eget rum.

Varför är det då bättre med döttrarna än en man?

När vi tjafsar om städning, tvätt och disk så handlar det om normal uppfostran. Man ska lära sig och man ska ta upp efter sig. Säger man det till en man så har man ett fint bråk framför sig om vem som minsann gör vad och hur mycket. Döttrarna kan inte använda argumentet ”men jag gör faktiskt xxx mer än du” eftersom surfa, streama fler serier eller spela mer inte räknas inom den kategorin.

Jag slipper tacka nej till att sitta som sällskap framför serier eller filmer jag inte vill se eftersom de stänger mig ute med jämna mellanrum för att de vill vara ifred. Och de ser inga problem med att jag inte är med, tvärtom så vill de inte ha med mig som sällskap. När de vill umgås då umgås vi. Pratar i timmar om allt möjligt, tar sen kvällsfika och diskuterar livet och knepiga frågor, ser på film alla gillar eller så får jag se 2 filmer för de gillar olika och den yngre ska i säng tidigare.

De är fantastiska smakråd och min tonåring plockade fram designen på mina visitkort som blev toksnygga!!! Inte stela och tråkiga som mina idéer var. Båda har ett skarpt öga för form, färg och smarta lösningar. De har de mest kreativa idéer jag hört så det är ren fröjd att få höra deras fantastifulla utläggningar om inredning. Kläder uppskattar båda och när vi shoppar så är det sällan tjat eller tjafs. Ingen klagar när jag köper nåt till mig själv, tvärtom tjatar de om att jag ska lägga pengar på mig själv medan jag argumenterar emot. De har även valt bort saker för sig själva eller valt något billigare så jag får råd med mina saker med. Inga sämre val, de har bara övervägt och gjort nya beslut som i slutändan faktiskt varit grymt smarta och ekonomiska.

Ingen klagar på mina väninnor, tvärtom blir jag inte av med döttrarna när de är hemma och någon kommer på besök. Då ska de också vara med och prata, umgänget är alltid varmt och trevligt. De slänger gärna ut mig så jag kan ta en AW med en vän för då får de vara själva eller köpa hämtpizza vilket de tycker är toppen! Inga klagomål på att jag prioriterar mig själv och vännerna. Inga klagomål när jag pratar med Kicken i en timme för vi ses sällan.

Vi har alltid choklad hemma för att behålla humöret hela månaden ut och kaffe är godkänd tid för att vara ifred när man är på dåligt humör vilket ingen ifrågasätter. Här får man vara fräsig och vissa perioder och det enda som händer är att man får förståelse istället för korkade kommentarer.

Och om jag verkligen lackar ur på stökiga rum och klädhögar så funkar spelförbud eller inga-kompisar-sover-över som argument för att få rummen fina. Det funkar minsann inte på en man!

Och nä, för tusende gången. Jag är inte bitter bara road av hur jag tänker och vilka fördelar jag hittade. Jag saknar inte jämställdhetsbråk eller tjafs om vem som ska städa vad. Alla förhållanden har inte det men man kan inte heller hänga läpp över att man inte har en sambo utan se det underbara i att leva själv, det handlar om inställning och uppskatta det man har. Inte sakna det som inte finns:)

2 reaktioner på ”#blogg100 Leva med 2 obstinata döttrar är mycket smartare än att leva med 1 lat man

Kommentera

