#blogg100 Cheesecake med björnbär!

Ja, rosen är äkta. Skapa en konstgjord det kan jag inte:P

* 250 g digestivekex
* 100 g smält smör

* 225 g halvtinade björnbär
* 600 g philadelphiaost
* 1 dl strösocker

* 3 dl crème fraîche
* 1 msk strösocker
* 1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.

Krossa kexen, gärna i matberedare. Blanda med smält smör. Bred ut i formen och grädda mitt ugnen i 5 minuter.

Mixa björnbär, philadelpiaost och socker till en jämn smet. Häll den i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 30 min tills kakan stelnat.

Blanda crème fraîche, socker och vaniljsocker. Bred ovanpå kakan och grädda i ytterligare 5 minuter.

Låt kakan svalna. Servera med färska björnbär och andra bär ovanpå kakan.

(Jag stoppade min i frysen i ett antal timmar för att få den fast och den blev lite för kall då. Ta ut den ett antal timmar innan servering om ni ställer den i frysen är mitt tips:))

Kommentera

