#blogg100 Varför är jag bloggare för varenda unge?

Unicef har ett projekt med bloggare som hjälper till att sprida budskapet om deras arbete, vi får vårt material från deras hemsida eller via mail för blixtaktioner. Något som ligger mig varmare om hjärtat än att blogga om tävlingar och utlottningar av nagellack. Det finns nog såna bloggar.

instagramUnicef prioriterar barnen vid katastrofer. Efter en snabb bedömning av katastrofens omfattning och en analys av hur barnen drabbas påbörjas hjälpinsatser. Vid högt extrema situation kan förnödenheter skickas från deras katastroflager i Köpenhamn och finnas på plats inom 48 timmar. Genom samarbete med det drabbade landets regering, FN-organ och övriga hjälp organisationer fokuserar de på barnens bästa genom att bla se till att rent vatten levereras till de drabbade, vaccinera mot barnsjukdomar, förhindra att barn dör av undernäring, skydda ensamma barn.

Unicefs engagerade arbete har bidragit till att barndödligheten har halverats från 12,6 till 6,3 miljoner barn under de senaste 20 åren. Det är inte optimalt men det är ett stort steg i rätt riktning. Fortfarande dör 17 000 barn under 5 år varje dag över hela världen. Det kallas ”den tysta katastrofen”. Som jämförelse kan jag nämna att under hela 2013 dog 15 215 människor i Stockholm enligt SCB.

Vattenreservoar i Kongo

748 miljoner människor saknar än idag tillgång till rent vatten trots att det är en mänsklig rättighet. 1000 barn under 5 år dör varje dag av smutsigt vatten. 41 barn i timmen. Hälla upp ett glas vatten i Sverige tar mindre än 30 sekunder.

Vatten är det den största källan till liv som finns, utan vatten blir vi sjuka. Ändå klagar vi alltid på allt vi inte har, hur trötta vi är, på allt vi inte har råd med. Men hur ofta kliver vi in i ett hem utan rent vatten eller fungerande toalett? Det är även lag på att arbetsgivare, matserveringar och skolor erbjuder tillgång till toalett och rent vatten. Vatten är en rättighet som vi tar för givet.

instagram_vattenlöftet_flickantext

Av den anledningen har jag även gått med i #vattenlöftet och lovar att inte köpa flaskvatten utan istället lägga de pengarna på att hjälpa barn världen över att få tillgång till friskt vatten. Jag själv har lyxen att ha minst 3 källor för friskt vatten i mitt hem så jag behöver inte köpa flaskvatten. Jag utmanar alla mina läsare att göra detsamma, 100 kr renar 10 000 liter vatten!

Jag skriver om det här och läser om deras arbete för att hålla mina fötter på jorden, för att inse värdet av hälsa. Visst skulle jag kunna blunda och bara leva i min egen livsbubbla men det funkar inte för mig. Jag vill engagera mig och jag behöver engagera mig i frågor för en bättre värld, det måste finnas ett sätt att göra världen bättre. Och det finns sätt.

Bli bloggare för varenda unge är ett sätt, vill du veta mer om hur man blir det så klicka här.

Men framför allt handlar det om att tänka globalt, att inse att även om jag bara är en människa så kan jag bidra med min del. Om fler tänker att jag gör vad jag kan så blir det ganska många insatser. Det sker miljoner goda saker världen över och Unicef bidrar till en stor del av dessa. Tex så har skolorna i Sierra Leone öppnat nu så 1,8 miljoner barn kan återvända till skolan efter Ebola utbrottet, dödligheten bland de nyfödda i Gaza området har sjunkit från 30 till 4 %, de har medverkat till att 3000 barnsoldater frigetts från en väpnad styrka i Sydsudan vilket är en av de största frigivningarna någonsin. Så det sker små och stora mirakel varje dag och vi bidrar till detta, du och jag. Tack vare Unicef och andra hjälporganisationer ja men utan dig och mig kan de inte göra det fantastiska arbete som de gör.

Så nästa gång du funderar på om det är värt det kika på det här:

Hjälpinsatser handlar om att göra förändring på plats genom att utnyttja de resurser som finns, det gäller att finna sätt som funkar för de människor som bor på utsatta platser.

 

Kommentera

