#blogg100 I väntans rum…

Jag har spenderat timmar i väntrum, ändå vet jag att jag knappt varit där om jag jämför med riktigt sjuka och anhöriga till riktigt sjuka. Men jag har varit där mer ofta på senare år och ibland kan jag känna en ren tacksamhet mot att bli tvungen att sitta där utan att ha så mycket att göra. Då blir jag tvungen att tänka och lyssna på mig själv, lyssna på omgivningen och ljuden som livet runtomkring mig skapar.

Som kvinnan vars mobil helt plötsligt ljudligt låter alla höra klippet hon ser på och kvinnan som ljudligt njuter av vad som absolut inte kan vara en dessert men efter ”Harry mötte Sally” så kan man inte så noga veta;) Har aldrig sett någon sänka ljudet med sån fart! Eller de intressanta röstförändringar människor gör när de svarar i mobilen när olika människor ringer. Gulligull röster och mer strikta toner, suckanden när barnen ringer igen och igen.

Kaffe dricks, fika plockas ur pressbyrån påsar, korsord löses, böcker bläddras och mobiler laddas medan surf pågår. Människor hanterar väntan på olika vis och idag hanterade jag det fantastiskt bra för jag är så trött på att alltid göra nåt jag inte vill. Det var oändligt skönt att bli själv med tankarna och bli tvingad att göra absolut ingenting. Så tycker jag inte alla dagar, det vet alla som känner mig. Kvinnan med tusen järn i elden. Men även hon blir trött och behöver en time out.

Just nu är en sån period, jag har kört käpprätt fel känns det som och jobbar på att komma tillbaka på banan. Men det är svårt, plånboken styr och vi är inte direkt överens men jag förhandlar hårt. Det finns en plan och jag ska hålla planen, det måste finnas ett sätt att hålla planen. Tack vare väntrummet fick jag tid att känna på mina egna tankar, Känna efter vad som väger tyngst och känns viktigast. Framtiden är ju oviss hur jag än gör, men den kan bli både fantastisk eller tuff. Eller både och. Spännande blir den absolut.

Tidigare kändes väntrum oändliga, nu känns de som oväntade juveler. Jag kan inte påverka väntan men jag kan påverka hur jag hanterar väntan. Det är nyttigt att endast vänta utan att göra så mycket annat, låta hjärnan vila och tankarna fly dit de vill. Stanna upp.

En reaktion på ”#blogg100 I väntans rum…

Kommentera

