#blogg100 Hur man hanterar tågförseningar

Det är få saker som kan rasera humöret på en resa som förseningar, oavsett hur kort eller långa de är. Och alla människor hanterar förseningar på olika vis. Ilska, frustration, med ro, tårar eller glädje. Förseningar beror på tekniska fel, naturfenomen eller mänskliga faktorn vilket vi helt enkelt får leva med. Vi får göra det bästa utav det.

Efter en långhelg helg i vackra Göteborg blir det förseningar efter ett stort kabelfel i Skövde, totalstopp i flera timmar vilket var innan vårt tåg skulle avgå eftersom vi bokat ett sent tåg. Vårt tåg blev försenat med 2h och 10 min så nu sitter vi på tåget hem iallafall. Så hur kan man hantera en tågförsening på bästa sätt då?

Det finns 3 viktiga punkter att pricka av inför varje resa: Vatten, mat och toalettbesök.

1. Först och främst så ser du alltid till att ha vatten och något att äta med på tågresan. Kexchoklad, frukt, en macka och en flaska vatten klarar dig igenom de flesta förseningar så du slipper krisläge. Du kan inte förlita dig på att SJ har mer än beräknad försäljning i bistron så får du slut på vatten så är det först och främst ditt eget fel. Tyvärr, så enkelt är det.

2. Håll koll på nyheter och sociala media, stora olyckor, kabelbränder och diverse förseningar sprids snabbare där än via SJs hemsida eftersom de måste stämma av fakta och jobbar med problemet först och information i nästa steg.

3. Vid kraftiga förseningar där ditt tåg får ny avgångstid uppsök toaletten eftersom det kommer bli kö och slut på olika sanitetsprodukter då fler människor än beräknat kommer vistas många timmar på stationen. Ha alltid näsdukar i väskan så fixar du pappersbrist i nödfall.

4. Se till att mobilen är laddad, annars ladda den i närmaste uttag medan du väntar på tåget. Använd fri Wifi där det finns tex kafe där det är mycket mysigare att sitta och vänta.

5. Läs en bra bok, lös korsord eller sudoku. Att alltid ha en bok, kortlek eller liknande i väskan rädda alla förseningar även med barn.

6. Se till att äta för att vänta på tom mage sänker humöret bättre än en landmina. Ingen har tålamod att vänta om humöret verkligen inte finns kvar. Gör något ovanligt, låt barnen få en godisbit efter maten eller glass. Plocka fram en positiv fördel av förseningen som att de alltid får en glass eller liknande så vet de att ont kan leda till gott:) Och så ofta sker faktiskt inte förseningar om man räknar de tusentals avgångar som går enligt tidtabell.

7. Ta det lugnt, förseningar tar slut och SJ tjänar ingen på att öka förseningen. Kolla upp resegaranti, status på förseningar och när ditt tåg avgår.

8. Bevaka monitorer och fråga alltid personal ombord på tåg. Det kan stå helt annan information på monitorn vid den perrong som angivits men de som åker med tågen vet tågnummer och destination. Så var aktiv i din väntan och tro inte att information bara poppar upp i din närhet, du får själv bevaka ditt tåg vilket inte är för mycket begärt då flera hundra andra resenärer har samma bekymmer.

9. Dela information med andra i samma situation, ni kan ha ovärderliga tips till varandra och ska kanske med samma tåg. Då kan ni hjälpas åt att ha lite koll eller passa saker. I nödsituationer uppstår de mest fascinerande möten så ta chansen att snacka med nya människor. Det kan vara ditt livs bästa samtal!

10. Vila, kan du inte sova så sitt still och blunda så vilar kroppen ändå lite grann. Är ni flera så turas om att vila och bevaka tåginformation. Trötthet är lika förödande som hunger vid förseningar.

Då jag bor i Stockholm så är med om förseningar lite då och då men de flesta är på max 30 minuter så de räknar jag inte. Närmare en timme krävs för att mitt humör ska börja sjunka vid förseningar i pendeltrafiken. Och som idag när det är ett stort kabelfel då vet jag att det handlar om timmar. Då vinner jag inget på att rasa och bli ilsken, som en resenär vi såg idag, hen skällde, vrålade och svor åt SJs personal som inte är det minsta skyldiga till förseningen idag. Men det var också barn som lekte helt obekymrade av förseningen eller lyckligt tuggade pizza som inte alls var den planerade middagen. O’Learys hade fler besökare än vanligt framför tv-skärmar som visade fotboll, Starbucks var fullsatt och mitt i all väntan var stämningen rätt lugn. Människor i grupp plockar ofta fram en besynnerlig hänsyn som vi borde plocka fram oftare. De flesta hjälper inte bara sig själva utan även andra att vänta på bästa sätt. Vi fick också jättebra information på SJs kundcentrum där jag även pratade med några resenärer som väntade på samma tåg. Till min yngsta dotter köpte jag en pysselbok och min tonåring ville bara ha en penna. När döttrarna snällt väntat i 1,5 timme på tåget så fick de Hot chocolate på Starbucks och jag kaffe:) Och jag handlar där ungefär 1 gång per år så de vet att det är en mycket ovanlig företeelse men välplacerad. Det är vid exakt sådana tillfällen ett besök på Starbucks smakar perfekt!

Hjärngymnastik och underbara böcker är bästa medicinen mot lång väntan

Jag har inte alltid hanterat förseningar bra heller men idag vet jag att läsa, kaffe och en smula choklad kan lösa de flesta timmar. Man blir smartare med åren och mina döttrar hanterar förseningar mycket bättre än jag gjorde i deras ålder. Inget ont som inte bär något gott med sig alltså för de kommer vänta många gånger i sina liv liksom jag alltså är det nyttigt med övning. Denna väntan är också mycket trevligare än alla timmar jag spenderat i väntrum!

Kommentera

