#blogg100 En annan sorts recension av Lars Kepler

När jag läser böcker så är det en sak som gör om jag kommer fortsätta läsa eller bara lägga ner boken och det är språket. Hur är rösten som berättar i boken? Som gestaltar personerna, som målar upp scener och som sätter tonen. Ibland hör jag dialekter och uttala från sidorna, känner värme från deras upplevelser, skräck från deras mardrömmar, vanmakt inför otänkbara händelser. Ibland genomsyras jag av lycka.

Det är också så jag recenserar eller rekommenderar. Böcker är en smaksak och rekommendationer ska tas med en nypa salt, värt att lägga på minnet. Det gäller att känna läsaren för att kunna rekommendera rätt och det märks när människor rekommenderar utifrån sin egen smak istället för läsarens intresse. Därför lägger jag in min egen åsikt om böckerna under men alla bilderna länkar till recensioner på Bokhora som skriver recensioner om massor av böcker och verkligen dissekerar handlingen. Riktigt så noggrann vill jag inte vara, jag tänker inte kommentera så grovt, det är inte mitt sätt. Kollar dock ofta deras sida när jag vill veta lite mer om en bok innan köp eller bara se boken ur en annan vinkel. Jag håller verkligen inte med om deras betyg många gånger men deras beskrivningar är sköna, de ser på böcker ur en helt annan vinkel än mig.

Jag fastnade direkt, inte så jag att sträckläste de första kapitlen utan mer som en enträgen viskning att fortsätta läsa lite mer varje dag. Händelserna som beskrivs känns ofattbart grymma mycket med tanke på att jag har barn, det går direkt under huden och rispar naglarna i själen. Den panikartade viljan att försöka förstå det omöjliga. Brytning på finländska är en familjär ton för mig  och det känns befriande att slippa läsa om ännu en alkoholiserad polis. Inget ont om svenska deckargenren eller Jo Nesbo men till slut blir jag trött på alkisglorian, de är inte så vackra när missbruket fullständigt brutit ner människan bakom missbruket. En tvär finländare, Joona Linna, med mystifierad bakgrund känns uppfriskande. Det är en fantastisk bok, välskriven och genomtänkt. Helt imponerande dans med handling och personbeskrivningar där man får sig ett par överraskningar! Rekommenderas å det varmaste!

Den läste jag egentligen efter ”Eldvittnet” för det blev lite fel, trodde jag lånat alla de första men jag missade Paganinikontraktet så ibland blev jag fundersam. Handlingen börjar exceptionellt! Det är en rush, som G-kraften i en bergochdalbana träffar den rätt i läsnerven och jag slukade kapitel efter kapitel. Helt makalöst. Intrigen är galen och så komplicerad att man gapar. Det här handlar inte om smågangsters eller förövare inom familjen utan brutalitet på en nivå man inte vill kännas vid. Politiska gråzoner och människors girighet. Språket är detsamma och nu får Joona sällskap av en kvinna från Säpo som är helt omöjlig att inte älska. En stor del av boken känns som ett musikstycke spelat med enorm känsla. Tyvärr så dör boken av när 1 tredjedel är kvar och jag får en känsla av hast och stress, de måste få ihop sin komplicerade historia men ändå skapa lite lycka. Det är lite krystat och magin från Hypnotisören saknas.

Min favorit av många orsaker. Joonas mystiska bakgrund nystas upp lite varsamt och man börjar få en bild av roten till hans tvära sätt. Händelseförloppet som utspelar sig i Sundsvallstrakterna (ger mig en hemtam känsla fast jag inte vistats på orterna:)) är verkligen naket utsatt, så skärande desperat. Jag känner många som hamnat snett och fått uppleva den mest vidriga utsatthet. Språket är tillbaka viskande och smygande, händelseförloppet inte lika explosivt utan mer behagligt lirkande. Jag håller absolut med Bokhora om att vissa personer är klyschiga men så blir det ofta och ibland tjänar de ett syfte. Handlingen är skicklig och när den slutligen knyts ihop sker det smekande lätt. Inga fyrverkerier eller stjärnsmällar. Det är en vacker bok, naken, utlämnande och väldigt fragil. Bra bok att sjunka ner i under sommaren för sluta läsa finns inte med på kartan när du väl börjat!

Annonser