#blogg100 40 nya sätt att leva

Om 1 år fyller jag 40 eller om dryga 11 månader eftersom jag fyller år 1 maj (alltid ledig födelsedag:)) och jag har funderat på det där med att fylla jämnt igen. Det händer alltid nåt nytt när jag fyller jämnt. Nästan iallafall. Vid 30 gjorde jag ett lappkast och ändrade mitt liv helt. Separerade och började ett nytt liv vilket tog några år, jag tror egentligen inte jag är klar än fast det liksom planat ut lite nu. Från början var allt nytt och intressant, vissa saker var konstiga och andra har jag aldrig begripit. Men annat fortsätter på samma vis, de här hjulspåren.

Mina döttrar är äldre (10 resp 15 år) och livet börjar svänga åt vuxna barn. Ett helt nytt liv och jag får känslan av att jag kör fast. Inte för att jag inte vill framåt utan för att jag inte vet hur jag ska framåt. Här krävs nåt nytt. Lite ideer har jag men nu vill jag bli kreativ på riktigt.

Så ikväll fick jag en idé. Jag ska testa 40 nya saker innan jag fyller 40. 40-års kris suckar ni. Men nä, jag varken känner mig gammal eller som 40. Har aldrig känt mig hemma i nån ålder men jag känner mig mer balans i livet nu än tidigare, det är nog mer korrekt att säga att min ålder aldrig fattat min själs ålder. De är inte överens helt enkelt. Visst borde jag vara rik nu och kanske ha en fin villa eller vara gift. Om man kollar på normen. Som tur är struntar jag i normer för då skulle jag även ha varit på Ullared övergett After Work men det låter tråkigt. Jag kommer alltid vara en nyfiken människa som uppskattar förändringar därför blir jag irriterad när jag fastnar i hjulspår.

För att få lite mer kreativa tips så önskar jag inspiration från er, vad tycker ni jag ska testa innan jag fyller 40? Det är ingen bucket list, inte saker att uppnå utan nya sätt att göra och tänka. Hur många gånger har jag inte tänkt tanken ”varför tänkte jag inte på det förut?” så nu vill jag testa det innan jag fastnar i nåt sånt tankesätt. Uppenbarligen är jag duktig på att göra om samma saker, ibland på olika vis men ändå, så lite tips på nya sätt skulle inte skada.

Få se vad ni har för spännande förslag!

 

8 reaktioner på ”#blogg100 40 nya sätt att leva

  1. Hej! Såg in uppdatering på LinkedIn. Jag gillar sådana här ”inifrånperspektiv”. Tycker det finns alldeles för lite av det i samhället. Det har kommit att handla så mycket om att vi ska vara perfekta på alla vis, det gäller att positionera oss i förhållande till andra, visa upp en fasad. Men sanningen är ju att vi alla brottas med diverse utmaningar. När det gäller att göra nya saker, eller vanliga saker på nya sätt, så får du en fråga tillbaks… 🙂 Testat medveten närvaro/mindfulness? Min erfarenhet är att det är enda sättet att komma framåt.

    Liked by 1 person

    1. Japp, jag tänker ofta mindfulness. Att leva nu är viktigt. Om vi hela tiden rusar mot nästa mål missar vi att uppskatta det som sker och vad det ger oss. Andas, bara finnas i tillvaron och njuta av livet.

      Gilla

  2. Testa att göra något du aldrig gjort förut, vad det än är, vilken rolig idé! Jag vet ju inte riktigt vad du har gjort förut, men varför inte besöka ett nytt land. Gå med i något spännande nätverk. Kör rallybil. Ska bli spännande att läsa vad du hittar på!

    Liked by 1 person

  3. Detta ska bli spännande att följa! Vilken inspiration (fyller själv 40 om mindre än tre månader.)
    Mina tips att testa är (om du inte gjort det): gå på bio själv, äta något du aldrig testat, gå på en idrottsmatch du inte sett förut (fotboll, hockey, bandy eller vad som helst), lär dig ett nytt språk, ta racinglicens…

    Gilla

  4. Sammanfatta dina bloggar och skriv en bok. Ge ut själv eller få ett förlag att trycka. Skaffa ett kreativt jobb! -Kanske som egen företagare. Skaffa böckerna om vilka platser som måste ses i världen och listan på vilka böcker och filmer som måste ha lästs/setts. Sätta nya mål och delmål kopplat till dina drömmar du sorterat ut från dina skrivna bloggar. Fortsätt hålla hjulen på backen. Undvik vattenplaning och att överskrida hastighetsgränserna. Håll dig på en väg i taget och vänd om vägen är en återvändsgränd. ”Keep walking the line”. Men upplev en ny plats/ miljö då och då.

    Gilla

    1. Bra ide om att sammanfatta bloggarna för det har jag inte tänkt på förut, kan det vara intressant som bok? Jag och brorsan gjorde listor i tonåren över alla filmer vi sett och insåg att det var ohållbart, detsamma tycker jag om listor på vad man borde sett eftersom smaken ändras med åren. Min smak har mognat på ett vis som förvånar mig så nu upptäcker jag böcker och film på ett nytt sätt vilket är helt underbart!
      Keep walking är ett av mina motton:) Tack!

      Gilla

Kommentera

