#blogg100 Mors dag

Jag har alltid firat Mors dag, vi har alltid firat det i min familj. Jag har haft ynnesten att fira min mamma, min mormor och även min gammelmormor på Mors dag. Idag är dock min gammelmormor inte med oss längre men hon ser nog på oss medan vi firar på Wenngarn, kollar vintage marknaden och second hand, kanske fikar och avslutar med god mat. Hon var en glad människa med helt vitt hår som även jag planerar att få som gammal. Fast utan lockar. Långt, spikrakt och benvitt hår önskar jag mig som gammal. En häxas hår. Fast utan ormar och skräp.

Den viktigaste människan när jag var barn var min mamma, hon var alltid med, alltid där, aldrig frånvarande. Hon var 2 föräldrar i en person tills hon fick sällskap av en man som tog den ena platsen och blev kvar. Så när jag var 12 fick jag en ny pappa fast det visste jag inte då, det förstod jag först långt senare. Ungefär strax efter 20 när jag var klar med det förflutna och började skapa mina egna relationer och sedan när jag blev mamma. Då cirkeln slöts och de fick en morfar som gör allt för sina barnbarn, vilket de är mycket medvetna om så fort de ser en glass:)

Det var en hemsk insikt som barn att jag skulle bli som min mamma, totalt otänkbar genom tonåren och när jag själv blev mamma filtrerade jag vad jag lärt mig och förfinade, valde bort och lade till. Men grunden är min mammas. Ibland gick det bättre för mig, ibland sämre och det var nog likadant för henne som det också kommer vara för mina döttrar om de väljer att skaffa barn. Vi gör alla på olika vis, uppfostrar olika men med samma utgångspunkt, med samma värme fast på olika sätt, med samma mål fast olika metoder. Idag blir jag stolt över min mamma och att jag är lik henne, det både syns och hörs. Jag tror nog min tonåring kommer dit med men just nu är hon fasansfullt medveten om att hon ser ut som jag vilket hon just nu anser vara fruktansvärt. När hon visade mig kort på henne och utropade den hemska upptäckten kunde jag inte låta bli att le och konstatera att hon kommer över det om typ 10 år eller nåt. Hon vände på klacken mycket missnöjd över mitt svar:)

Jag firar även min mormor imorgon, vars kök alltid var redo för att baka sockerkaka eller dricka te. I tonåren avrundade jag oändligt många kvällar hos morfar och mormor på deras glasveranda med te och mackor. De hade alltid tid, pratade alltid och jag var alltid välkommen. De stunderna var de bästa i mina tonår. Inte de sena kvällarna på ett rökigt kafé, kalla nätter utanför discon eller vingliga kvällar i Kornsjö. Under dessa fikastunder skapade jag band som står som grund för min trygghet, där finns en känsla av att vara älskad fast jag inte var överens med min mamma då eller skolan. Där behövde jag bara vara ett barnbarn och lyssna på berättelser om svunna tider.

Det finns en hatkärlek mellan mödrar och döttrar. Kärleken besitter egenskapen att se det stora i sitt barn, hatet i att se likheter man själv inte tycker om hos sig själv. Irritationen över att inte alltid lyckas dölja sina svagheter och en frustration över att se sina egna misstag upprepas. Det finns också en stolthet i att uppleva döttrars framgång och imponerande egenskaper, att känna storheten och inse att man själv varit skaparen. Och det sägs att man inte vet om man lyckats som förälder förrän man möter sina barnbarn.

IMG_9978
En virituell Mors dags bukett till mamma och mormor! Tror nog Vera ser den bäst faktiskt för den bor i mitt minne precis där även hon bor nu<3

Min mamma har mött mina barnbarn och eftersom de är mina underbara barn så vet jag att hon lyckades bra. Jag ville ju skaffa egna barn vilket enligt yngsta dottern är ett bra betyg på att man är en bra mamma och de är fantastiska döttrar. Mina bråkiga, envisa, stundom lata, älskade, ovärderliga, fullständigt urjobbiga, irriterande och alldeles, alldeles underbara döttrar<3

 

Kommentera

