Städa badrummet naken och 5 S modellen

När jag var kring 20 var jag lite lat en gång och lite jävla irriterad när jag skulle duscha för det behövdes verkligen städa. Så jag blaskade av handfatet innan jag skulle duscha och sedan gick resten av bara farten för jag hade ju ändå börjat. Slutligen var hela badrummet rent, jag tog en efterlängtad dusch och min sambo undrade hur det kunde ta så lång tid att duscha:)

Och så har jag gjort ibland, ofta de gånger jag mått pyton och hatat både mig själv och min lägenhet. Städat alla rum inkl badrummet i ren ilska och frustration. Skrubbat kakel och torkat väggar. Spolat badrummet och skurat endast med såpa (kemikalier behövs inte för vi dör sällan av vanliga bakterier utan av ovanliga som får fäste pga okunskap). Och sedan klivit in i duschen helt slutkörd och genomsvettig. Testa!

Skrubba allt skinande blankt, gnugga kakelputs som är ingrodda, hitta alla hörn som du ofta glömmer eller inte orkar ta, skölj rent om du har kakel och ta sedan en dusch där du självklart använder body scrub, face scrub och inpackning så även du blir blankskrubbad och helt uppfräschad. Kliv ut, blunda och dra ett djupt andetag, andas ut. Säg nu till dig själv att du är så fullkomligt jävla värdelös (jo, precis) och du kommer fastna i meningen för det blir så fel. Det är helt omöjligt att stå i ett fräscht badrum, som man precis skrubbat med såpa och doftar fantastiskt, efter en skönt uppfriskande dusch och sedan intala sig själv att man inte är värd nåt. Omöjligt! Du kommer känna dig makalöst ovärderlig just där och då. Allt svårmod är nedspolat i slasken tillsammans med annat smuts.

Ett av de bästa sätten att hålla humöret i topp är att se till att man bor rent och fräscht. Det är fantastiskt lätt att sjunka ner i svårmod när dammtussarna morrar åt diskhögen och blommorna ritar mönster i ens smutsiga fönster. Håll rent och fräscht, rensa ut saker du inte vill ha, vädra ut sura miner. Skänk bort saker till vänner och känn dig fantastiskt givmild för ditt skräp är någon annans guld eller skänk kläder du bara flyttar på till människor som inte har ett enda plagg att flytta på.

Jag har 5 S som motto för att hålla humöret i schack: Skratta, Städning, Shopping, Sex och glaSS. Ok, 6 S då:) Men det funkar alltsomoftast. Svårt att sura när man skrattar så magen krampar, shopping innebär inte att jag köper dyra saker jag inte behöver utan fyndar sånt jag verkligen uppskattar till ett billigt pris, städning är nyttigt både för hem och själ för vi bor lite som vi mår ibland, sex talar för sig själv och glaSS är det mest fantastiska som finns till svart kaffe! Och drog du på läpparna nu så dela gärna och få någon fler att le så blir vi alla lite gladare och mindre nedstämda:)

När man är lycklig behövs inga filter:)
2 reaktioner på ”Städa badrummet naken och 5 S modellen

Kommentera

