Börja om på nytt…

Känns som jag gör det lite då.

Augusti är åter här och jag går runt med Nina Åkestams krönika ”Tänk stort och dröm större” alltjämnt i bakhuvudet, jag kunde skrivit den själv. Inte lika bra men med samma innehåll, samma tankesätt. Som att läsa mina egna tankar nu när hösten är i antågande hettan och solen till trots.

Det är nu det börjar. Det nya. Om igen ännu en höst. Skolor slår upp sina portar för lärande, arbetsplatser fylls av liv när semesterfirare återkommer, affärer svämmar över av människor som inser att de måste ha mat hemma igen alla lata dagar på vardagsflykt, caféer återser frilansare och hemkomna semesterfirare. Vardagen börjar lunka på igen.

Även arbetsmarknaden börjar skaka loss igen när vintern ska planeras, alla får lite mer liv i luckan. Och det är nu allt är möjligt, visst är det så. Stunden innan allvaret börjat, strax efter start. De första sega dagarna då motivationen är på topp och fantasin går på högvarv. Nu händer det!

Jag är en mycket fantasifull människa som tror på människor och förändringar, lite naiv kanske ibland men jag vill verkligen tro mer på gott än ont. Mina lärdomar är många och erfarenheterna likaså men skratt ligger alltid nära tillhands. Och jag tror faktiskt det går att förändra sitt liv radikalt, från grunden, helt och hållet. Om man vill.

Så nu struntar jag i det här söka jobb hamsterhjulet och blir student istället! Fattig som fattig är min utgångspunkt eftersom man varken blir rik på a-kassa eller CSN. Men jag har mer rättigheter som student och får mindre pekfingrar hytta åt mig. Bygga självförtroende gör man sannerligen inte hos Arbetsförmedlingen eller hos A-kassan men jag tror bestämt det går på högskolan.

En ny cykel tar sin början och jag har ingen aning om vart den ska leda mig. Det är lite charmen med det hela.

Så vad är skillnaden? CSN är ju inte lätta att ha att göra med? Vilken byråkratisk organisation är det? Fördelen som student är att jag får tillgång till oändligt antal rabatter, jag har rätt att tjäna extra pengar vid sidan om CSN, jag har rätt att jobba kanske 1-2 dagar extra utan att det påverkar CSN och sedan plugga resten, jag får höjda ögonbryn av uppskattning när jag berättar att jag ska plugga, jag slipper aktivitetsrapportera, jag slipper söka jobb som jag är okvalificerad för och som ligger i Göteborg, jag måste ut och jag får lära känna nya människor som fortfarande tror på framtiden och dess möjligheter.

A-kassan kan inte ge mig ens en fjärdedel av detta. Så är det fler arbetssökande som tröttnat på tragglet så sök högskola, det kan ju inte bli sämre än att vara arbetssökande.

Nämnde jag att jag vinner kunskap också så även om jag är fattig på pengar så kommer jag bli rik på annat nu när jag kan plugga. Mina döttrar är stora, en på högstadiet och en på mellanstadiet. De börjar nosa på sina egna liv och behöver mig inte på samma vis. Just nu är de mina största supportrar ang mina framtidsplaner för den dagen de verkligen lämnar hemmet och börjar leva sina egna liv vill jag inte sitta där på ett jobb som inte ger mig någonting förutom lön och sedan gå hem till en tv-soffa. Jag vill ha en framtid jag skapat själv, fylld av möjligheter.

Just nu innan allt börjar kan jag bli forskare, beteendevetare, författare, föreläsare, skribent, volontär, debattör och lite till. Jag kan bli allt det jag drömt om och som jag nosat på i flera år när jag först och främst fick prioritera att vara förälder. Tack vare ett gott engagemang som förälder så har jag döttrar som är starka, smarta och kaxiga, mina bästa kritiker och mina värsta motståndare. De är minst sagt roade av att jag också ska gå i skolan.

Så just nu när alla möjligheter ligger där öppna och vackra så skakar jag liv i en ny blogg. Samma adress men nytt utseende och lite nytt sätt att skriva. Det blir inte inlägg varje dag för jag hinner inte men det ska nog bli en veckokrönika. Tanken är fredagskrönika men det återstår att se.

Jag tänker stort och drömmer större just nu, tiden får utvisa resten.

Kommentera

