Konsten att plugga!

Finns en mängd tekniker och tips om det. 202 000 sökträffar på ordet ”studieteknik”, 10 300 000 på ”effektivare studier”.

481 000 resultat på ”studera med barn”. De flesta fokuserar på ekonomin under studier.

Första dagen på Södertörn avklarad, 6 kg böcker inköpta och vackert travade, 2 inspirerande seminarium genomförda och ett übertidigt väntar imorgon bitti. Hem för att plugga inför dag nr 2.

Bra att passa på medan döttrarna är på scouter och dans, egen tid i tystnad då jag kan skaffa mig en uppfattning om vad jag vill fokusera på. Vilket kapitel jag vill fördjupa mig i.

Så kommer döttrarna hem. Tonåringen sveper in med sitt välbekanta ”jag är på mitt rum” som om hon skulle vara någon annanstans.

Fortsätter läsa.

-Mamma måste jag tvätta håret, frågar C?

-Ja.

Börjar om att läsa samma mening.

-Mamma, vattnet är så varmt!

Justerar vatten och instruerar igen att man inte ska ändra direkt utan vänta lite. Kanske tom inte stå under duschstrålen när man vrider på vattnet…

Läser några hela meningar.

-Mamma, jag vill ha te, säger C efter duschen.

-Gör te då

Fortsätter läsa.

-Får jag ta sista franskabullen?

-Ja

Läsa samma mening igen.

-Är det här mögel?

-Ja.

-Ska jag slänga den då?

-Öh, ja det är ju en bra ide.

C slänger bröd och jag börjar om att läsa det där stycket som jag inte minns vad det handlade om.

-Vi har ingen limpa, säger C.

-Nä.

Lääääääääsa….

-Vi måste köpa smörgåsrån, mamma.

-Ja, du har sa det igår.

-Får jag se på TV?

-Ja, säger jag som sitter i soffan för att ha omväxling. Inser att läsa det får vänta just nu. Jag har övergripande koll och får fördjupa mig imorgon. På skolan!

Studieteknik vs kids, 0-1. Jag minns vad min kusin berättade om sin mamma när hon pluggade under deras barndom. En dag när min kusin studsade in i arbetsrummet med sina My little ponys som skulle visas upp och rida runt på skrivbordet drämde moster ihop böckerna med en smäll och lämnade rummet med arga kliv. När hon blev äldre frågade hon sin mamma varför. Svaret blev: Det var inte en dag, det var varje dag!

Det är min minnesbild, min anledning till att studier dröjt tills döttrarna blev äldre och det är också min förståelse för att jag kommer vara både tålmodig och lacka ur. Oavsett studier i psykologi så är jag människa och morsa, tom tonårsmorsa.

Ångrar jag mig? Inte en sekund!

 

Och under tiden jag skrev det här har min tonåring skakat en plastflaska med is för att få isen att gå sönder. Apropå jävligt irriterande ljud! Nu ska vi se om flaskjäveln kan flyga!

Och i helgen får jag fasen byta tema för det här det blev inte som jag tänkt mig:(

Kommentera

