Samtalet alla fruktar…

Tänk dig att ditt barn lever sin dröm på andra sidan jorden. Bokstavligen på andra sidan jorden. Lär sig ett nytt språk, en ny kultur, älskar livet. Upplever saker du kanske bara läst om,

Tills samtalet kommer. Det som inte handlar om nästa prov, helgens äventyr eller nya vänskapsband utan hela framtiden som nu står på spel. Ett samtal som pågår medan en läkare håller i mobilen eftersom ditt barn är förlamat och endast kan tala. Timmar senare är även rösten förlorad då ditt barn kopplats till respirator. Ditt barn kanske kommer att dö. Ingen vet. Du är miltals bort med en telefonlur i handen och hjärtat i halsen.

3 dagar senare anländer du till Japan för där är ditt barn, på sjukhus, framtiden är oviss men du är fylld av hopp för det finns försäkringar, organisationer och det finns UD. Det finns hjälp att få. Ditt barn ska få hjälp att komma hem.

Eller?

Det handlar inte om mitt barn, jag kan inte föreställa mig känslan men jag kan förstå rädslan. Alla vi lever med rädslan att få ett ödesdigert samtal om våra nära och kära. Dagen innan min tenta kände jag mig rastlös, oförberedd och uttråkad. Döttrarna var bortresta och endast tystnaden fanns på plats med mina tvivel på mig själv. Så dök orden ”Förlamad i Kyoto” upp på skärmen, jag börjar läsa och mina problem krymper mer än nämnvärt. Världen blir smärtsamt objektiv. Jag har haft många telefonsamtal om barn som skadat sig eller försvunnit, både lindrigt och allvarligt. Men de befann sig i samma land, inom bilvägs avstånd. De kom hem och de fick vård snabbt. Det jag läste på bloggen är en fasa, så mycket mer än de flesta av oss någonsin kommer uppleva. Tack och lov. Mina bekymmer om tentan bleknade och jag kände att jag kanske kan göra något lite ändå. Så jag skriver det här som medmänniska.

För det sker nu. Pappan har varit tvungen att återvända till Sverige, systern Sofia vakar i Kyoto men tiden tickar på. I december går hennes visum ut. Resan måste de bekosta själva. Jag är evigt tacksam för den hjälp jag fått när jag så väl behövt den både från vänner, familj, vård och okända så det här är mitt sätt att återgälda. Genom att sprida lite ljus för en annan familj som såväl behöver ett mirakel.

Läs om deras historia på systerns blogginlägg som länkas via bilden nedan.

Du kan hjälpa en syster få hem sin bror så han får vård. Redan nu har insamlingen stigit till 193.000 kr, målet är 370.000 kr

Ta hem Daniel heter evenemanget som jobbar för att samla ihop reskostnaderna och det går att även att läsa i Expressen och Aftonbladet.


 

 

Kommentera

