40 nya sätt att leva

I maj deltog jag i #blogg100 och då handlade ett av mina inlägg om just detta, 40 nya sätt att leva och tanken var att jag skulle hinna med det innan jag fyller 40 år. Kanske gör jag det, kanske inte men huvudpoängen uppnås ändå eftersom det handlade om att byta livsstil. Det handlar i grunden om att ändra min syn på livet vilket i slutändan kommer ge ett helt annat liv. Och jag krisar fortfarande inte, bara så ni vet:)

Men jag är så trött på att göra saker på ett vis, det måste finnas fler sätt. Och måste det alltid vara så passande och korrekt enligt alla normer? Måste jag tycka att mina barn är gulliga och underbara varje dag fast de inte är det? Något som alla föräldrar vet om är ju att barn är högst utmanande individer med egen vilja och ungefär lika roliga som en förkylning vissa dagar fast man älskar sina barn lika högt ändå. Mitt i all vrede och frustration vilar en stor respekt som gör föräldraskapet värt det men inte fasen är det roligt jämnt.
Och jag måste inte alls tycka att pannkaka är tråkigt eller att linser är toppen för det gör jag inte alls, vissa dagar föredrar jag en macka och kaffe. Alltså kan jag göra saker på annat vis än innan, tom 40 nya sätt och det gör jag nu. Så vad har jag gjort hittills?

  1. Jag har slutat bry mig om att ligga andra till lags. Jag har åsikter och jag kan vara rejält obekväm mellan varven så nu är jag mer politiskt aktiv och mer samhällskritisk vilket jag fått sota för ett antal gånger. Men jag bjuder på det för jag mår bättre inombords av att inte bita mig i tungan för att låta bli att stöta någon stackare och med stackare menar jag SD anhängare, rasist eller andra människor som hänger sig åt att sparka på människor som ligger. Det som får mig att orka fortsätta är de människor som viskar tack när vi möts, som är tacksamma för att jag stödjer deras rättighet att slippa rasism och som är glada att jag förstår.
  2. Jag ägnar mer tid åt ingenting. Jag läser mer, sover längre de dagar jag är ledig ifall jag är ledig, är uppe senare om jag hamnar i skrivar flow eller fastnar i en fantastisk bok. Struntar helt i att jag borde vara en ”ordentlig vuxen” och stiga upp i ottan varenda dag för att dricka kaffe. Det gör jag när jag känner för det och när jag måste upp en viss tid. Då skriver jag medan solen stiger, läser fantastiska psykologiböcker eller ser morgonen gry från pendeltåget på väg in mot Stockholm.
  3. Jag började plugga nu i september med planen att bli beteendevetare. En grym investering i mig själv! En dyr sådan enligt kritiker som jag numera struntar i för jag har lärt mig att skulder får man ändå oavsett om de kommer via hus, bilar, kläder, inredning, studier eller bara idioti. Då kan jag lika gärna skaffa mig en studieskuld istället och få en rejäl valuta för pengarna. Vuxenpoäng för den insikten som jag saknade i 20-års åldern:)
  4. Börjat skriva på allvar vilket hittills lett till 2 publicerade artiklar i Metro och Expressen, insändare på väg till Sigtunabygden och medverkan i Singelpodden (både podcast och blogg). Det hänger också ihop med punkt 1 att engagera sig mer i samhällsdebatter och politik. Att stå upp för människor som ofta känner sig kränkta i vardagen
  5. Jag tapetserade om min hall som jag säkert kommer få återställa när jag flyttar men det kommer jag inte göra på väldigt länge så nu är den ljus och vacker. Min första tapetsering med mönsteranpassning och den blev perfekt! Inte en miss vad gäller mönsterpassningen (bilder finns på Instagram) och jag njuter varje gång jag kliver in i hallen som nu är lika vacker som jag alltid önskat. Saknar bara en bättre lampa men jag gjorde det helt själv. För övrigt min andra tapetsering så det känns grymt bra!
  6. Gått på matiné! Mitt på dagen gick jag och yngsta dottern på bio vilket är något jag aldrig gör, går bara på bio under kvällar för det känns så dumt att vara inomhus vackra dagar. Men nu var det höstlov, Gröna Ladan öppnade i Sigtuna och dotterns favoritdeckare ”Lasse-Majas detektivbyrå” skulle gå. Vi impulsköpte 2 biljetter och satt på bion dagen efter. Bara så där helt utan planering. Störtskön dag!
  7. Skaffat familjemedlemskap i FN och när det här publiceras så sitter jag på pendeln in mot Stockholm för att gå A-kursen som de anordnar och handlar om FNs arbete både lokalt och globalt. En organisation som jag beundrar och värdesätter, känns mäktigt att äntligen få ta del av kunskapen jag tidigare trodde inte gick att få. Har alltid känt mig för lågutbildad men nu insåg jag en kväll att det enbart handlade om min egen rädsla att inte ha något att erbjuda. Så jag tecknade ett medlemskap och anmälde mig till en kurs på en gång. Om någonsin haft en bucket list så ligger globalt engagemang  mänskliga rättigheter med på den listan.
  8. Jag har engagerat mig som volontär för Ung Cancer, gått i Pride tågets sektion ”Marching for those who can’t” vilket innebär att gå för de som inte kan eller vågar delta och jag är även funkis på Andrahandsbokhandeln som Söders studentkår driver. Ideellt engagemang ger mig ro i själen speciellt när jag ser hur mycket det uppskattas av andra människor och hur enormt viktigt det känns att göra något osjälviskt. De flesta besluten togs på impuls som att gå i Pridetåget vilket jag kom på under fredagskvällen och på lördag morgon var jag på väg in mot Mariatorget. Bara sådär! Det blev en fantastisk dag med underbara människor.
  9. Och nu igår slutade jag storhandla genom att gå till affären. Hädanefter blir det Mathem för jag fick hem mina första kassar igår! 5 minuter innan utsatt tid, varenda vara fanns med i perfekt skick med lite bonus vad gäller mängd på grönsaker etc. Packades upp på några minuter och storhandlingen var klar! Jag är frälst och enormt tacksam så nu blir det framtiden. Inköpslistor kommer skapas löpande.

Alla förändringar behöver inte vara enorma eller kostsamma, i grunden handlar förändring om att ändra sin syn på livet och hur man gör saker. Att ändra sitt sätt att tänka. Det handlar aldrig om att öka kostnader eller minska lyckan utan tvärtom och det sker med små medel och långsamma steg. En process väl värd att utföra långsamt, eftertänksamt och kontinuerligt. Så fortsättning följer och kom gärna med fler tips. Men ni kan utesluta tjejmilen, Vasaloppet och andra adrenalinkickar direkt för jag vet att jag kan utmana mig själv fysiskt redan vilket jag gjorde i Midnattsloppet 2012 som var ett lopp jag drömt om och nu utfört. Jag har inget att bevisa där för mig själv och sannerligen inte för andra vars åsikter jag med hänvisning till punkt 1 är alldeles för gammal för att bry mig om. Men alldeles för ung för att inte våga utmana:) 

Kommentera

