Vad önskar jag mig när jag fyller 40?

Krisen, övergången till tant, den stora skälvande 40-års åldern. Jag tar det med ro. Det finns ingen kris runt hörnet för jag gör exakt det jag alltid drömt om just nu, pluggar psykologi och skriver böcker. Ja, böcker för mitt manus klöv sig i 3 men det löser sig:)

Saker händer när ens liv förändras av yttre påverkan som en uppsägning är, man får nya perspektiv. Några förankras, några blåser bort som sand i vinden och några dyker upp under sanden som strilar bort. Men det är ingen kris, för mig föll alla bitar på plats. Pusslet byggde sig själv medan det i många andras ögon föll i bitar.

Kanske såg ni ett pussel där jag såg en hög drömmar som fastnat i vardagen?

Borde jag vara orolig nu och nervös för att jag blir 40 nästa år? Kanske, jag säger till om det sker. När jag fyllde 30 hände inte så mycket mer än skilsmässa så jag är inte så orolig numera. Har man gått igenom helvetet en gång så vet man hur illa saker kan vara och framför allt vet man att det går att överleva även det.

Så vad önskar jag mig i denna tid av mer vill ha mest och snyggast hem på Instagram vinner? I en tid när människor hatar blint för att de är rädda för det okända och det outtalade? Svaret är rätt enkelt.

Jag önskar mig medmänsklighet. Från vänner, från familj, från främlingar, från läsare, från alla som önskar. Hur ger man medmänsklighet? Jo, man ger en gåva till någon annan genom att köpa ett gåvokort som sedan skickas till mig.

2014 dog 5,9 miljoner barn innan de fyllt 5 år, det innebär att 16 000 barn dör varje dag i något som kallas ”den tysta katastrofen”. Under de senaste 20 åren har den siffran halverats från 12,6 till 6,3 miljoner. Siffrorna är helt vansinniga men finns att lära på Unicef.se Det siffrorna helt tydligt berättar är också att det går att förändra men det krävs att vi inte slutar hjälpa människor som inte kan göra det här själva. Världen är inte bara Sverige, men även där finns stora problem för barn.

Min barndom var snudd på perfekt för den var trygg, rolig och fylld av äventyr. Så är mitt minne även om fakta berättar om lite mörka perioder, men minnet är gott. Tvärtom många andra barns minnen, de som helst inte vill minnas sin barndom.

Mina döttrars barndom är lika god, jag har frågat för att se hur de själva ser på sina liv och det är nöjda under sina bra dagar och mindre nöjda under sina arga dagar. Helt normalt. De får vara missnöjda, de får klaga och framför allt de lever inte i rädsla.

Det här är något jag önskar jag kunde ge alla men jag är inte miljonär så jag har inte råd. Just nu pluggar jag psykologi för att bli beteendevetare, jag skriver böcker för att förverkliga min dröm att bli författare. Det jag önskar mig i 40 års present är att ge mer än jag har råd med men så mycket att jag själv blir bortskämd i själen. Jag önskar mig oräkneliga gåvokort som visar att det finns godhet och osjälviskhet i världen, som visar att människor i grunden är mänskliga och bryr sig, som visar att vi innerst inne vill göra något gott utan att få något mer tillbaka än ett tyst ”Tack” på ett kort.

Tack på förhand ni som vill ge mig det jag önskar mest.

Kommentera

