Jag kände inte Anna men jag känner hennes bror…

inte heller kände jag Freja men jag känner hennes mor. Häromdagen drack jag champagne med en vän som för mer än ett år sedan förlorat sin mor, innan dess firade jag jul med en familj som förlorat sin far/farfar men även en dotter. Dagen innan jul besökte jag själv min morfarsmors grav och tände ett ljus, min dotter tände ett ljus för sin farfar.

Vi ser, vi känner, vi hör och vi deltar i andra människors sorg och deras liv även om vi inte mött alla deras sorger. Det florerar namn och hjärtan på sociala media, en tanke på någon som nyligen fanns men som nu inte finns. För många av oss är namnet bara ett namn, för andra en hel historia, ett helt liv och kanske en del av en generation. Människor som både funnits ett helt liv och ibland bara för ett kort ögonblick. Styrkan i deras ankomst och bortgång kan vara lika stor ändå, det är inte antalet år som räknas.

Så varför tänker jag på det här när sorgen inte är min?

Måhända att sorgen inte är min men vännerna som minns de är mina och deras känslor är värda så mycket mer än en flyktig tanke. Det är värt att minnas att livet är mer än att jobba för att tjäna ihop till ny inredning och byta ut en bil, livet är så mycket mer än att minska sitt handikapp i golf, livet är egentligen allt det som pågår just nu och medan du funderar över vilken film du ska se under fredagsmyset. Det pågår nu.

Så när namnen florerar förbi med historier jag inte helt känner till så minns jag att någonstans finns en vän som minns något jag inte upplevt men respekterar lika fullt. Där lever minnesbilder lika nära som om det var igår, dofter finns kvar och ljuden från svunna tider. De blundar och ser något de själva förunnats uppleva som familj eller person. De skänker en tanke till någon på okänd plats.

Det är värt en tanke att jag känner en bror som saknar sin syster och en familj som saknar sin fjärilstös, jag känner så många som saknar några andra, det förenar oss människor att vi tänker på varandra. Tänk på det.

En reaktion på ”Jag kände inte Anna men jag känner hennes bror…

Kommentera

