#blogg100 Skalnivåer i mitt liv

”Helvetet har många bottnar” är ett av mina favorituttryck, kan förvisso även användas för himlen men av någon konstig anledning graderar vi gärna smärta och misär i olika nivåer men inte lycka och harmoni. Som om det skulle vara en likadan känsla hos alla människor.

Under hela hösten tragglade vi oss igenom skalnivåer som används som variabler i experiment och studier. Klickar ni på ordet så kommer ni till en störtskön sida skriven av en snubbe som bestämde sig för att göra SPSS och statistik lite enklare. SPSS är ett IBM program för statistisk analalys, Software Package used for Statistical Analysis, och är enligt mig mycket praktiskt om än lite småtråkigt. MEN man slipper sitta och räkna statistiska data på egen hand tack vare det vilket lätt gör att man står ut med SPSS!

Men iallafall för att kunna hantera SPSS och få till en bra statistisk analys så behöver man ha koll på skalnivåer och det slog mig idag att mitt liv är en kvotskala fast jag önskar hett att det hade lite mer nominalskala. En kvotskala har ett bestämt avstånd mellan variablerna och en bestämd nollpunkt. Ålder kan räknas in som en kvotskala men även föräldraskap för det har en absolut bestämd nollpunkt vilket är barnens födelse och därefter sker allt med 365 dagars avstånd dvs 1 år. För varje år barnen blir äldre så förändras livet lite. Det går inte att minska eller öka avståndet eftersom barn alltid blir äldre på exakt samma dag varje år. Det finns alltså även en rangordning, åren har en bestämd ordning. Att avståndet är lika stort hela tiden innebär att kvotskala har ekvidistans.

En skalnivå som saknar ekvidistans är ordinalskala, det finns inget bestämt avstånd mellan variablerna som kan vara tex ”Toppen, bra, mindre bra, urdålig, sämst” så vi kan säga att mitt humör är en ordinalskala. Det finns inget absolut avstånd mellan humör nivån sämst och toppen, det avgörs egentligen av oberoende variabler som i detta fall kan vara mina döttrar, vädret, kroppen, pendeltåget eller nåt annat som jag inte styr över. Inte helt och fullt. Däremot har det rangordning eftersom skalan går från sämst till toppen även fast humöret hoppar så gör inte variablerna det. I statistik kan omdöme eller smak vara en ordinalskala.

Ibland skulle önskar jag att livet var lite mer enligt en nominalskala eftersom det följt en kvotskala nu de senaste 15 (snart 16) åren. Ingen bestämd rangordning, inget bestämt avstånd och egentligen utan nollpunkt. Här finns egentligen frukt, bilmodeller, yrke och namn. Det finns inget bestämt avstånd mellan de variablerna och ingen rangordning heller fast de går att ställa i bokstavsordning så har den ena variabeln inte ett större värde än den andra. Tänk vilket lättsamt och roligt liv det skulle vara ibland! En frukost på fullständigt obestämt avstånd till middagen, ingen exakt tid att passa för att åka hem eftersom det inte är något som ska passas eller varför inte lägga in en avstickare till en kompis bara helt plötsligt istället för att följa en exakt kvotskala som annonserar hemkomst en viss tid och en viss plats.

Lite mer lattjolajban och mindre statistiskt korrekt beteende, det skulle liva upp dagen tycker jag. Som måndagen, när jag började med att sova något för länge, krångla med att betala SL kortet, blev försenad till Södertörn, deltog i ett rapportskrivande som jag anser att jag bidrog alldeles för lite till, träffade en kär vän på en kaffe och samtal om tonårsbarnens ljuvliga (eller absolut inte då…) beteenden och lite livspladder innan jag av ren slump hamnade på en rea hos Beyond Retro som jag sedan lämnade utan det minsta lilla fynd. Bara sådär, ett fullständigt kaos att reda ut i en statistisk rapport för det finns inga bestämda avstånd mellan variablerna, det finns absolut ingen rangordning och nollpunkten är tveksam eftersom jag somnade efter midnatt. Tror inte ens det är en nominalskala faktiskt.

Och vem sa att psykologi är tråkigt (ja, det var min mamma men skit i det) när det kan vara så otroligt intressant när man börjar använda sitt eget liv som exempel på teorier?:)

Kommentera

