#blogg100 Konsten att förstöra en människa

Psykologi är fantastiskt bra när man vill uppnå oanade resultat men det kan också användas för att förgöra människor. Fullständigt.

En tanke värd att beakta.

Med hjälp av psykologi kan man manipulera, nedvärdera, hjärntvätta och fullständigt bryta ner en människas självförtroende tills det bara finns pulver kvar.

Det fungerar dessutom alldeles utmärkt att använda tekniken på sig själv.

Till exempel: ”Jag är värdelös. Jag kan ingenting. Ingen vill ha mig. Ingen tycker om mig. Alla andra har ett bättre liv än mig. Jag kommer aldrig lyckas åstadkomma någonting i mitt liv. Såklart de inte vill ha mig med för jag har inget att erbjuda. Jag betyder ingenting.”
Om man skulle säga det där till sig själv hela dagarna så slutar det med att man tror på det. Detsamma om det sägs till någon annan, dvs ersätt ”jag” med ”du”, så kommer personen bli övertygad om att det är så.

Det är fullkomligt omöjligt att försöka motivera sig själv med en negativ litania i huvudet hela dagarna, som att försöka spela en match när alla åskådare buar. Hur ska man orka som människa att ens ta sig igenom en dag när skallen susar av negativa ord? Eller om det dessutom slängs iväg från människor vi möter, då finns ju ingen ände på hur usla vi känner oss.

Alltså undviker vi att säga det, såklart! Eller gör vi?

Vi människor är fenomenala på att räkna upp vad vi är dåliga på, speciellt vi som tvingas uppleva Jantelagens vidriga elände. Så nu ska ni räkna upp 5 bra egenskaper med er själva. Säg 5 positiva meningar om er själva högt. Inte färre.

Lätt eller svårt? Kommer du inte på 5 positiva meningar så har ni en hel del att öva på för då är det illa.

Både barn och vuxna får höra flera gånger om dagen att de är dumma i huvudet, kan ingenting, har ingenting eller att de är dåliga. Vad tror ni händer med självkänslan om vi hela tiden fokuserar på det dåliga? Om vi hela tiden blickar på våra tillkortakommanden, hur kommer vi då att se på oss själva?

Det här är baksidan av psykologi, konsten att kränka en människa medvetet. Varför människor gör det begriper jag inte för det finns få saker som är så vidriga som att medvetet sänka en människa.

Så om ni för vana att påminna er själva om dåliga egenskaper eller andra om deras dåliga egenskaper så utmanar jag er att under resten av veckan endast säga goda saker om människor. Vill ni kritisera så ska ni lyfta fram något bra, tipsa om förbättringar. Vill ni skaka på huvudet åt en fråga om kläder och plocka fram ett bra förslag och var vänlig. Om någon frågar om de gjort ett bra jobb så får ni inte nämna ett negativt ord. Och framför allt, ge oväntade komplimanger utan anledning.

Fundera över vilken reaktion de ger. Hur beter sig människor när de bara får höra goda saker?

Kommentera

