#blogg100 Vad är stress och hur påverkas vi?

För att förklara det enkelt kollade jag upp Youtube, det finns långa förklaringar och medicinska exempel men det är ofta enklare med en videosnutt. Minns också att stress idag drabbar även barn och framförallt tonåringar som idag riskerar att drabbas utmattningssyndrom innan de lämnar högstadiet. Om man får utmattningssyndrom så har kroppen tagit kraftig skada rent fysiskt, vilken start på ett liv som knappt börjat. Men att be en tonåring tagga ner är lättare sagt än gjort, men vi måste försöka.

Att vara stressad eller uppjagad under korta stunder är helt ok men att aldrig få chansen att slappna av är förödande för hjärnan. Tex när jag vaknar vissa morgnar så kan människor redan vara igång och planera olika event, bjuder in mig i chattgrupper och sedan haglar diskussionerna. Plingandet sätter genast igång känslan av att jag måste kolla något, jag behöver göra något och jag känner mig anfallen för att beskriva det enkelt. Just därför har jag oftast mobilen på tyst och har knappt några notiser alls med ljud utan de flesta är tysta små bilder som jag kollar när jag känner att jag har tid. Efter det första klippet kommer fler små korta klipp med tips och idéer om hur stress kan hanteras. Just korta klipp är bra för det ger inte känslan av att uppta för lång tid.

Att hela tiden ansättas av notiser, förfrågningar, tjat om kläder, frågor om nästa helg, kommande helger, sommaren eller vad vi ska äta till middag är stressigt. Att gå in på Facebook är ett evigt flöde av stressorer om man inte ser upp. Jag minns en film med Kalle Anka från min barndom när han ska försöka sova och kranen börjar droppa, porslinet slamrar, en lampa blinkar, en lampa surrar, det blir varmt, han blir törstig, fåglarna börjar kvittra, soporna töms etc. Hela den där känslan av att aldrig få lugn och ro för att slappna av, så känns det att vara stressad. Att bli krävd på uppmärksamhet från tusen håll samtidigt.

Kortvarig stress gör oss uppmärksamma, fokuserade och pigga. Vi är igång och har ett flow utan dess like. Medan långvarig stress ger smärta, gnager på hjärnans resurser, skapar inflammationer i våra muskler, gör oss konstant trötta och ofokuserade. Vi brinner upp, som magnesiumband.

Varje dag blir människor fullständigt utbrända inombords vilket idag kallas utmattningssyndrom, min liknelse med magnesiumband är för att det känns som om allt tålamod, all vilja, all lust och all kraft går upp i rök på nanosekunder. Kvar finns ett tomt rykande skal som döljs av hud, smink, kläder och ett leende. Utmattning syns väldigt sällan och människor idag vill inte höra att någon inte har tid för man har tid om man verkligen, verkligen vill.

Kan det vara så att människor inte vill? Att de verkligen, verkligen vill prioritera annat?

Stress är inte enbart notiser utan även goda saker som nervositet inför en presentation eller ett prov, förälskelse är ett slags stress som sätter igång vårt hormonsystem på ett ofta okontrollerbart sätt, känslan av att gå in genom entrén för att se den efterlängtade konserten är stress, att försova sig är stress, springa till bussen eller tåget, springa ett lopp är stress. Men alla dessa stressmoment har ett slut, en nedåtspiral när vi kan lugna ner oss. Musiken startar och vi konstaterar att vi är där, de spelar och vi flyter bort i musiken eller så lämnar vi in provet och pustar ut för nu är det gjort, klart.

Vissa dagar får jag frågor om saker varenda timme, från det att jag vaknar tills det att jag somnar. Jag får sms om när jag är på väg hem och vad vi ska äta, när jag kommer hem så möts jag i hallen av en fråga om ett par jeans eller en önskan om annan man, när vi äter så kommer frågor om helgen. Det konstanta pickandet på uppmärksamhet. Du kanske känner igen dig i det.

Sms gör mig inte glad för jag vet att det ofta handlar om något jag ska göra eller svara på, messenger brukar vara grupplanering av arbeten, mail är ofta reklam eller mer planering och önskemål. Instagram älskar jag för där handlar det enbart om att titta, interagera om känslan faller på, lägga ut en bild och sedan scrolla vidare i ett tyst flöde. Det finns goda saker med sociala media som bortkoppling. Eller så har vi candy crush som jag tar till när jag verkligen inte orkar prata med folk, jag kan ignorera sms i dagar för jag orkar verkligen inte svara. Det gör människor synnerligen irriterade för de flesta kräver svar sekunden efter de tryckt på skicka.

Är jag respektlös eller bara ignorant? Eller fokuserar jag på min egen känsla?

Det finns sätt att hantera och återskapa känslan av lugn och den är mitt fokus nu. Jag tänker inte bli sjuk att världen kräver min uppmärksamhet dygnet runt, det borde inte du heller bli. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har varken du eller jag tid att bli sjuka. Känner du dig stressad, känner du igen dig i hur jag beskriver dagarna, känner du dig konstant uppvarvad och trött. Dags att varva ner. Kom gärna med synpunkter om stress, hur det känns och när du upplever stress i kommentarsfältet. Imorgon får det handla om hur man bromsar stress.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s