#blogg100 Konsten att minska stress

Jag är fortfarande lite starstruck efter mötet med Lucy Dillon och så trött efter en lång kväll igår på Books & Dreams. Helt underbart att sitta i några timmar och lyssna på författare som berättar om sina böcker, sin inspiration, sina liv och sina insikter. Feelgood kväll!
I flera år har inte gjort det jag gör nu, jag har ägnat en stor del av livet åt måsten som måste bli gjorda. Men jag har ingen aning om vem som satte upp premisserna för jag känner mig ofta förvirrad över varför alla dessa måsten hamnat hos mig. När människor i min närhet frågade varför jag måste göra allt det där blev jag irriterad för jag hade inget svar förutom ”vem annars?” och de kontrade med att allt kanske inte måste göras på en gång. Och visst var det så, man måste inte göra allt på en gång och framför allt så måste man inte välja bort det man vill framför andra krav man inte vill.

Så jag började välja bort måsten och började tänka ”vill jag göra det här nu?” blev det nej så gjorde jag inte det. Nu tyckte omgivningen det var lite irriterande ibland men det räddade mig.

Så kvällar som igår behövs, att få skratta kravlöst, lyssna andlöst, gråta medkännande, glittra av lycka och samtidigt dricka gott med trevligt sällskap. Jag är fullständigt urusel på att unna mig kvällar som denna men jag blir bättre på det, har en mycket god coach i konsten att njuta av livet fast hon själv är rätt mycket min raka motsats. Nu får hon lyssna på långa utlägg om psykologi, mångfald, politisk aktivism, genusfrågor, tonårsbråk och mina fullständiga nederlag när jag tycker inget går min väg. Men hon bor där i slutet av min gata i korset av en annan gata och tar det med ro medan hon tvingar mig lyssna på sina bekymmer åt andra hållet. Dela erfarenheter med vänner, lyssna och inte alltid komma med råd utan bara lyssna, dricka kaffe eller vin, knapra choklad eller sushi. Vänskap är inte att alltid veta hur en sak ska lösas eller hålla med, vänskap handlar om att lyssna, sätta gränser, inte begripa ett smack men lyssna ändå och mellan varven komma med ett gott råd som kanske uppföljs. Det finns få saker som är så avstressande som en vän som lyssnar.

Men för att minska stress så behöver man först hitta kärnan för vi människor blir stressade av olika saker, det finns inga stressiga miljöer egentligen utan det är själv upplevelsen av stress som det handlar om. Alla människor är olika. En del blir stressade av stadsmiljö och alla människor som går omkring medan andra upplever stark stress på landsbygden utan en enda människa på flera kilometers håll. Ljud, ljus, bilar, rörelse, samtal, händelser. Inget är i grunden en stressutlösare utan det är helt enkelt saker och händelser, hur vi upplever det handlar om hur vi tolkar situationen. Jag blir stressad av att flera människor frågar mig olika saker samtidigt eller att få frågor om helt andra saker och icke relevanta saker när jag skriver eller pluggar, jag blir definitivt stressad om jag planerat en hel dag för mig själv så jag bara kan läsa och njuta av dagen och någon ber mig ställa upp och hjälpa till. Som några exempel och många som läser det kommer inte att hålla med eftersom ni inte blir stressade av samma saker. Jag blir till exempel sällan stressad över omålade eller halvmålade naglar, är ofta helt omedveten om att jag borde haft en fräsigare jacka när jag går till krogen (den ska ju bara hänga i garderoben för guds skull…), jag blir inte stressad av smutsig disk utan diskar bara lite så tänker jag inte på det, inte heller stör jag mig på korta tågförseningar eller har panik inför att visa mina helt naturligt icke solbrända ben i kjol när värmen kommer. Vi är alla olika och det som gör mig stressad rör inte andra i ryggen och vice versa, just därför ska man inte anta att alla förstår när man känner sig stressad utan säga till. Säg stopp, förklara och säg hur du vill ha det. Människor är inte tankeläsare.

Forskning visar även att motion och vila, framför allt vila, är bästa botemedlet mot stress. I vissa fall kan människor nekas fysisk aktivitet tills de vilat kroppen. Jag jobbar själv på att komma igång med träningen men jag är dålig på att prioritera den när jag pluggar och har ständiga bråk med tonåringen. De ögonblick jag behöver träning mest alltså, ingen är perfekt. Men det viktigaste man ska tänka på vad gäller träning, promenader och all rekreation för att må bättre är att det måste vara helt kravlöst. Om du tänker att du måste träna, måste gå ut och gå, måste gå och sova, måste sitta still i solen, måste dricka kaffe så är det rätt kört ändå. Det här med måste, måste, måste och måste. Byt ut det till ”vill, har lust till, det skulle vara skönt att och nu känner jag för att” så kommer det att funka. Nyckeln är att känna efter vad man vill, hur man vill, när man vill och varför man vill. Inget annat.

Och nu vill jag verkligen ha kaffe! Just saying:)

Dessutom så funkar det inte att göra ingenting om du hela tiden får sms, notiser, samtal eller mail. Stäng av aviseringar. Jag har endast aviseringar på sms, samtal och messenger men då också mobilen på tyst. Det där med tyst läge är underbart för mig och fullständigt knäckande för min omgivning eftersom de vet att jag ibland glömmer bort att kolla mobilen. Just i de stunderna när jag glömmer mobilen och omgivningen stampar av vanmakt så mår jag egentligen jäkligt bra och bara njuter av min dag. Det här med att bli stressad av olika saker…

Rekreation är extremt viktigt för att vi ska orka, om vi inte vilar så kör vi slut på allt bränsle. Behandlar du din bil så? Din hund? Dina barn eller din partner? Skulle du på allvar låta en glödlampa lysa dygnet runt i flera veckor, månader eller år? Vad händer om du bär samma jeans varje dag utan att byta? Saker går sönder såklart om man inte sköter om dem precis som människor gör, vi går sönder inombords om vi inte vilar. Hur vi gör det kan se lite olika ut. Lyssna på tung metal eller industrimetal i en fåtölj nere i källaren tillsammans med hyllvis av LP-skivor vet jag funkar ypperligt för en vän medan samma musik rätt ofta ger mig känslan av att hacka tänder. Andra stickar, löptränar, simmar, streamar serier i timmar, läser tonvis med böcker eller bakar. Vi har alla olika vis att ta hand om oss själva. Jag är läsaren som fullständigt dyker in i böcker och där kan jag vara borta i timmar, jag njuter av tystnad, dricker kaffe med fullt fokus på att enbart dricka kaffe eller strövar omkring på Stockholms gator och betraktar människor. Träna bör jag och ska jag göra för det hjälper mer än jag lyckas påminna mig själv om.

Så för att börja minska stress börja med:

  1. Börja med att fundera över vad som gör att du känner dig stressad?
  2. Lägg tid på att vila och bara göra saker du vill och känner för att göra.
  3. Umgås med vänner, ofta, lite varstans och regelbundet.
  4. Känn efter vad som gör dig avslappnad och lugn, fortsätt med de sakerna.
  5. Träna mindfulness genom att stanna i ögonblicket. Drick kaffe genom att inte göra något annat och verkligen känn smaken. Blunda och njut, sitt så tills kaffet är slut och du är stilla i sinnet. Funkar såklart även på te eller ett glas vin, rekommenderar inte en flaska vin för det gör sinnet simmigt inte stilla:)
  6. Berätta för människor när de gör något som du upplever som stressande, minns att de inte har en aning om vad du tänker inombords. Stress syns inte utanpå.

Books & Dreams detaljerna får vänta lite för jag tänkte lägga in lite boktips och det vill jag filura på ett tag. Sitt still en stund nu och fokusera på hur du känner dig inombords, inte hur du borde känna utan hur det känns.

 

Kommentera

