Pride

En helt vanlig fotbollsplan är på väg att förvandlas till en stolt fristad för människor som både kämpar för sina egna och andras rättigheter. Människor som andas, längtar, lever, kommer ut, minns och älskar. Vem bestämmer hur människor har rätt att leva? Med vem? Eller vart de vill leva? Det finns bara en person som bestämmer hur du vill leva ditt liv och det är du. Ingen annan.

Årets tema är just Vem bestämmer?

Nästan hela planen ska nu täckas av vita mattor, detta gigantiska pussel som läggs av eldsjälar och som även ska plockas bort efter att Pride veckan är över. Vilket jobb tänker ni, vilket slit. Ja, tänk vad människor sliter för sina rättigheter. I blod betalar de och i tystnad lider de medan allt vi ser är alla dessa vita plattor och tält som ställs upp och plockas bort. År efter år. Det här är inte hästjobbet eller slitet utan toppen av isberget. Det som sker i politiska korridorer, ute på gatorna världen över, i hjärtan hos människor som bara vill få bestämma över sina liv helt själva. Det är kampen och slitet utan slut, utan ro.

Plattorna får symbolisera byggstenar för en mer tillåtande värld, att en dag kanske de inte behövs för kampen är över och acceptansen är total. En dag kanske människor tillåts leva med vem de vill utan att de ska hatas eller smädas för att de inte älskar som en bit av samhället anser att de bör? Det vore ett fritt samhälle som heter duga.

När jag växte upp så var attityden hatisk och högst nedvärderade mot all form av homosexualitet. HBTQ fanns inte ens som benämning. Det ansågs konstigt och abnormalt. Idag vet vi bättre och mer ändå vet vi så lite om hur det är i resten av världen. Ändå hotas människor till livet endast för att de älskar någon av samma kön eller flera för den delen.

Varför anses det ok att hata människor för att de lever ett liv på ett annat sätt än personen som hatar gör? Varför hatar vi inte medelsvensson med sina 2 barn, volvo och trekvartshund? Varför hatar vi inte kärnfamiljer som är så udda idag så man blir förvånad när de träffas på? Vad är det med att hata det som inte är bekant istället för att förundras över hur många olika sätt det går att leva på?

Jag har alltid levt efter premissen att det jag inte vet något om, det jag inte förstår eller det som skrämmer mig det ska jag läsa mer om. Så jag har läst massor om såväl HBTQ, rasism, fördomar som jag inte visste så mycket om när jag var liten jag heller men jag lärde mig och valde hur jag ville se på saken. Det gäller allt vi möter i världen, vi kan själva välja hur vi ser på det. Du bestämmer ju över ditt liv, du vet. Du bestämmer också över hur du vill se på andras liv. Jag bestämde mig för att se andra som intressanta och spännande, jag bestämde mig för att se vad jag kan lära mig om andra och om mig själv genom andra.

För tänk om alla skulle vara som jag eller som du? Hur trist skulle inte det vara en vanlig måndag, på väg till jobbet när tåget är försenat, regnet öser och du vet exakt hur mycket du hatar förseningar, regn utan paraply, långsamma lösningar och hur bra du hanterar det. En hel vagn fylld med såna och så en till som kör tåget….för att inte tala om chefen när du väl kommer fram. Nä, vad sägs om att uppskatta människors olikheter istället så blir livet mycket roligare:)

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

