Fotboll är en otroligt dålig sport…

…skrev jag som Facebook status och fick kommentarer därefter. Nu är det ju så varken jag eller min vänkrets är überfotbollsfanatiker men det finns några riktiga sportfans.

Några blir upprörda på riktigt. Någon ifrågasätter varför jag tycker så. Några håller med genom att kommentera eller gilla. Någon ger andra alternativ. Någon är diplomatisk och varken för eller emot.

Och kära vänner ni har helt rätt. Varför säger jag så? Varför tycker jag så när jag inte ens ser på fotboll vilket de flesta av er vet om. Vilka belägg har jag? Är det sämre än andra sporter och varför? Får jag tycka så och även säga så?

Jag kollar inte fotboll, följer inget lag och vet inte ens vilka lag som befinner sig i A-ligan eller vad det heter. Typ så insatt är jag. Och min vanliga åsikt om fotboll är: Jag kollar inte för jag är inte intresserad.

Men byt ut fotboll mot muslim, hijab eller islam och stryk ordet sport. Vad händer då?

I vartannat kommentarsfält fläks det ut kommentarer om islam utan fakta. Muslimer anses vara terrorister utan mer grund än att en terrororganisation mördar människor och gömmer sig bakom en religion de tolkar lite som de behagar. Människor anklagar religiösa skrifter för att förtrycka människor utan att ens ha kollar in omslaget på den religiösa skriften. Män från Afghanistan, Eritrea, Irak, Iran, Nigeria etc anses vara på ett vis eftersom någon med samma ursprung betett sig på det viset. Kvinnor i hijab är förtryckta rent generellt.

Vi tycker så mycket. Men vi vet så lite.

Det är så sjukt lätt att slänga ur sig en liten mening som gör människor både arga, ledsna, upprörda, sårade och rädda. En mening som saknar grund, helt utan syfte och utan mening. För att göra människor upprörda? För att bevisa att den som talar inte vet något om ämnet? För att skapa rädsla? För att förvirra?

Kommentarerna om fotboll speglar exakt hur det ser ut i kommentarsfält ang islam eller ett jag gick in i dag som hanterade Nikes träningshijab. Alla sinnesstämningar finns med, alla reaktioner och alla sorters bemötanden. Förutom hatet. Det rena och skära hatet som utan nåd slungas mot människor som endera är muslimer eller inte har något problem med muslimer.

Min status på Facebook var ett experiment. Hur reagerar människor när en bara slänger ur sig en helt ologisk kommentar? Hur reagerar folk när en kräker ut en åsikt utan anledning och utan grund?

Det skulle aldrig falla mig in att kalla fotboll en otroligt dålig sport precis som jag aldrig skulle kalla muslimer terrorister eller kvinnor i hijab förtryckta. Så enkelt är det inte. Så generaliserad är inte världen. Det finns rötägg inom fotbollen men det är inte sportens fel utan snarare en fråga om attityd och tolerans. Det finns terrorister som felaktigt kallar sig muslimer och fördöms av muslimer. Det finns kvinnor som är förtryckta men inte av en hijab utan av människor som utnyttjar en religion för att utöva förtryck.

Det gäller att hålla isär handling och medel för förtryck och förtal. Det är högst aktuellt att ifrågasätta uttalanden som låter ihåliga och vi får aldrig sluta ifrågasätta det vi inte förstår. Och nej, jag förnekar inte att det finns förtryck. Däremot är det inte en bok eller klädesplagg som utövar förtryck utan människor. Ofta män ja, men alla män är heller inte kvinnomisshandlare eller våldtäktsmän precis som att alla som dricker alkohol inte är alkoholister.

Du vet elefanter är gråa men allt som är grått är inte elefanter.

Så nästa gång ni ser eller hör ett uttalande om islam, hijab eller muslimer som låter lite snett och stereotypiskt så fundera över om talaren ens vet vad hen talar om. Kanske är det som när jag uttalar mig om fotboll utan att ens bry mig om att kolla fotboll.

Jag vet inte utan lider bara av lite åsiktsdiarré…

Kommentera

